Marknaden skapar både vinnare och förlorare

Kd påstår att det inte blir några privatiseringar men det är fel. Avknoppning betyder att förskolan ehller hemtjänstenheten kommer att ägas av privatpersoner eller företag och inte kan återtas av kommunen. Om det inte är privatisering undrar vi vilken ordbok kd använder.

Det skriver vänsterpartiets representanter i Årsta-Enskede-Vantörs staddels nämnd, i den debatt som sedan en tid tillbaka pågår mellan V och Kd på insändarsidan i tidningen Mitt i Söderort. Läsa hela det senaste inlägget från V.

Alla ska bli vinnare med kd:s politik, men de blundar för att marknaden skapar både vinnare och förlorare. Genom forskning vet vi att de som bäst kan utnyttja skolvalet är medelklassen. Hur kan familjer med ekonomiskt bistånd välja skola när de nekas SL-kort för resan dit? Med det "fria" skolvalet avgörs barns skolgång av föräldrars utbildning, ekonomi och information – all får inte samma chans.

Vi tror inte heller att borgarnas valsystem i äldreomsorgen kommer att gynna låginkomsttagare. Att kalla pengsystem och entreprenader för demokratireformer är nyspråk för att dölja att allmänintresset försvagas. Det är lättare att upptäcka vanvård i ett kommunalt äldreboende än i en entreprenad, där personalen inte får tala fritt med nämnden. Entreprenaden ger otrygghet, eftersom det kan bli nya utförare efter varje upphandling. Kd uttrycker sig föraktfullt om demokratin när makt över vardagen ställs mot kommunal verksamhet. I deras system blir vi krymta till kunder, med mycket minde inflytande än vi har som medborgare och ägare och våra förskolor, skolor och äldeboenden.

Rosa Lundmark och Jenny Norberg

Ordinarie ledamot samt ersättare i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd