Lokalpolitiskt program 2014-2018

Årsta, Östberga och Johanneshov är inte till salu!

Vänsterpartiet arbetar för ett samhälle som präglas av solidaritet och social rättvisa, ett samhälle där alla ger efter förmåga och får efter behov. Ett sådant samhälle värnar det gemensamma och står emot alla form av förtryck. Det är ett samhälle där människor och miljö inte är till salu.

I riket, Stockholms län och Stockholms stad har vi under de senaste åtta åren sett hur högern har slumpat bort vår gemensamma välfärd. Skattesänkningar och privatiseringar har medfört att klyftorna i samhället ökat dramatiskt. En skyhög arbetslöshet och en väsentligt försämrad arbetsrätt gör människor sårbara. Många blir tvungna att tacka ja till jobb med usla löner och dåliga villkor, andra får vända sig till ett urholkat skyddsnät, med sämre arbetslöshets- och sjukförsäkring. Ofta räcker det inte till och då är socialbidrag den sista utvägen. Vi har kunnat se att vårt samhälle blivit allt mer segregerat.

Den 14 september 2014 har vi möjlighet att vända samhällsutvecklingen i en annan riktning. Vi kommer att arbeta för ett inkluderande samhälle, ett samhälle som håller ihop.

Vänsterpartiet kommer att vara garanten för en välfärd utan privata vinstintressen och för ett styre utan borgerliga partier.

Här vill vi berätta vad vi vill göra för att även våra stadsdelar ska bli områden där alla människor ges möjlighet att till arbete, bostad, en god hälsa, aktiv fritid och ren miljö.

Styrelsen i partiföreningen Vänsterpartiet Årsta, med Östberga och Johanneshov

augusti 2014

För att öppna vårt lokalpolitiska program i PDF, klicka på bilden nere:

Framsida lokalpolitiskt program 2