Utåtriktad höst i Årsta

Med både Göran Greider och Jonas Sjöstedt som Vänsterpartiet Årstas gäster denna höst, i oktober respektive november, vill vi bjuda på ett attraktivt program och med dessa Öppna Möten vänder vi oss till en bred publik.
16 oktober hade vi glädjen att välkomna Göran Greider, mycket aktiv debattör, poet, Dalademokratens chefredaktör och, inte minst, Årstabo! Det var ett välbesatt Folkets Hus, 92 personer i publiken i salen Mälaren, som ju också är biosalong.
Göran höll en inledning på cirka 40 minuter med utgångspunkt i det politiska läget med nedslag på stora och små områden, både med internationellt, nationellt och lokalt perspektiv. Från att ämnet var ett vård-Sverige där privata ägare gör jätteklipp och skriver sig på ett skatteparadis som Kayman-öarna, till den brist på ”nationell gruvlag” som ger utländska exploatörer fritt fram att starta mineralbrytning och sedan ta med sig alla intäkter utomlands, utan att behöva betala ”gruvskatt”, befann vi oss strax på en hundpromenad på Årstafältet.

Årsta, den trivsamma stadsdelen. Men samtidigt ett Årsta där ombildningsmaskineriet rullat så långt att snart ingen vanlig hyresrättfinns att uppbringa.
Avslutningsvis, före frågor och en diskussion, läste Göran några dikter ur sin alldeles nya diktsamling.
Publiken var mycket engagerad och det var inte så lätt att fördela ordet rättvist.

Göran Greider avtackades med en unik skrift utgiven i liten upplaga, ”Statarliv”, skriven för flera år sedan av vår medlem Lennart Hals och med minnen hans mor nedtecknat några årtionden tidigare, om den självupplevda verkligheten som statarbarn på en gård i Sörmland.

Tack Göran Greider

– och Välkommen Jonas Sjöstedt!

Tisdagen 27 november kl 19.00 slår vi upp portarna för dig, och förhoppningsvis till en fullsatt Mälaren, Årsta Folkets Hus!

ANDERS DJERF ordf V Årsta