Hur mycket ska Årsta tåla

En arkitekts vilda idéer på att urbanisera hela Årstafältet, det vill säga offra hela denna fria gröna yta för en ny stadsdel av innerstadskarraktär, har fått Stockholms Handelskammares stöd, de presenterar planerna 2006 i sin rapportserie. Mikael Söderlund med flera politiker i stadshuset nappar på idén och bollen är i rullning. Så bildas en lobbyinggrupp långt innan någon ny stadsplan finns som underlag för samråd och långt innan den presenterats i några av stadens nämnder. Berättigad oror mobiliserar en opposition, nätverk bildas, hemsida skapas och namnlistor sprids: Rädda Årstafältet!

Väl etablerade rugbyföreningar, med planer där även landslaget tränar, sägs upp, golfverksamheten hotas, hundskola, fotbollsträningar, avkopplande vandringar  och vinterns första skidtur förlorar en lugn oas som förra majoriteten beslutade att utveckla till en levande naturpark.

Nu raseras helaprojektet med ett levande Årstafält i arkitekten Jerker Söderlinds planer. Likaså den värdefulla kulturhistorien med fornminnesskyddade Göta Landsväg. Söderling lämnar den som ett smalt grönt band mellan täta husrader, lika Katarina Bangatan!

Visst kan Årstafäletet upplevas som öde, men många dagar är det samtidigt både rugby- och fotbollsmatcher (bland annat Årsta AIK), tjogvis med golfspelare som tränar utslag på Årsta Golf och minst en hundskola igång, och alla kolonister, som nyss firat femårsjubileum. Gå runt fältet en sådan dag!

Det andra mycket oroande angreppet på vårt gröna Årsta planerar Mikael Söderlund i östra kanten av Årstaskogen – där kan snart, om vi inte lyckas stoppa eländet, exklusiva terasshus ersätta en fin skogsbacke. Söderlund vill "städa upp på stökiga Gullmarsplan" och tror att nya, dyra bostäder gör jobbet. Vi kan hitta andra lösningar!