Bevara hyresrätterna!

Moderaterna kommer nu att underlätta för de boende i Allmännyttans bolag att kunna köpa sina lägenheter. Mängder av hyresrätter kommer att på så vis försvinna! Var ska sedan de bo som inte kan, eller vill, köpa sig en lägenhet?
Borgarna vill förskingra vår gemensamma egendom, allmännyttan, uppbyggd sedan 1930-talet! Allmännyttan ska just vara till allmänhetens nytta. Inte för att ”först till kvarn” ska kunna sko sig. Borgarnas försäljningsplaner måste om möjligt stoppas! Eller i varje fall skjutas upp så länge det går. Men det ser inte så hoppfullt ut.
De allmännyttiga bostadsbolagen ska dock bli kvar, säger ”alliansen” idag – men vad blir kvar av beståndet och den goda förvaltningen om bolagen tvingas chockbanta personalstyrka och kontorsytor?
I Årsta är andelen bostadsrätter redan mycket stor, det blir allt svårarare att hitta en hyreslägenhet här. Omvandlingen till bostadsrätter, i synnerhet i det privata beståndet, har här gått otäckt fort. Av de markanvisningar som gjordes under den förra borgerliga perioden gick inte en enda till byggande av hyresrätter i Årsta! Den röd-gröna majoriteten i Stadshuset i och stadsdelen jobbade hårt för att bryta denna trend. Med slopat räntebidrag bromsas nu flera nybyggen av hyresrätter.
i hus som i omvandlats till bostadsrätt kommer de boende som inte valt att köpa sin lägenhet ofta i en utsatt situation. Hyresgästen sitter ju på en guldklimp som bostadsrättsföreningen vill åt! Många har blivit utfrysta, för de är ju inte med i bostadsrättsföreningen!
Varför inte köpa? Många har en gång valt att bo i en hyreslägenhet, och vill fortsätta med det. Andra kan inte få lån för att kunna köpa sin lägenhet. Var finns valfriheten?
I en omvandling från kommunal allmännytta till privat hyresvärd försvinner bl.a. fritidsmedlen som bekostar kvartetslokalen, den interna byteskön och all upplagrad kötid, en ofta omfattande underhållsservice vid felanmälan och störningsjouren.
Många av de äldre invånarna har bott här i Årsta sedan husen byggdes på 1940-talet.
Vi måste förhindra, i varje fall försöka försena utförsäljningen av denna vår gemensamma egendom så länge som möjligt!

Anders D ordf. V Årsta