Lasse Ohly mötte årstaborna

Vår partiledare Lasse Ohly och Sanna Brolin, ordförande i Enskede-Årsta Stadsdelsnämnd, fanns på plats vid detta möte öppet för alla årstabor. Bostadssituationen, satsningen på 20.000 nya hyresrätter om året och den sociala välfärden stod på dagordningen.
Vänsterpartiets främsta företrädare, nationellt respektive lokalt – på samma möte, i Åsrta – en fullträff!
Sanna Brolin inledde med ett samtal som spände över stora områden: från vad som händer lokalt till landstingspolitik i stort. Om hur stadsdelen faktiskt klarar Barnomsorgsgarantin till frågor om vad som händer vid Årstaberg. Om närdemokrati. Bl.a. betydelsen av alla de råd som finns i stadsdelen, från Barnrådet med de som ännu inte ens börjat skolan till Pensionärsrådet, som hade en representant på plats.
Lasse Ohly presenterade i klara siffror hur en satsning på nybyggandet utan skyhöga hyror ska kunna genomföras. En bostadsbyggnadsfond på 100 miljarder byggs upp. Men stöd utgår endast till byggherrar som upplåter lägenheterna till max. 1100 kr/kvm och år i Stockholm, max. 1000 kr/kvm i Göteborg.
På många sätt är detta ett ödesval. Ska vi kunna få ha kvar allmännyttan räcker dert inte med att vänstermajoriteten sitter kvar i riksdagen – vi måste också ha kvar makten i Stockholms stadshus! Genom att så mycket av mark och fastigheter redan sålts ut i Stockholm har stadens möjligheter att bygga för samhällets behov redan blivit begränsat. Utförsäljningarna måste stoppas!
Pensionerna:
Det blivande pensionärer har att se fram emot är ett svart hål, om man inte genom privat sparande lyckats bygga upp en egen pensionsförsäkring! Den pensionsuppgörelse som fem partier i riksdagen gjorde på 90-talet, endast Vänsterpartiet reserverade sig, hade i klartext syftet att göra det billigare för staten! Någon social välfärd fanns inte med i den uppgörelsen, över huvud taget!
Arbetsrätten fick också utrymme under kvällen. Bristen på möjlighet till fast anställning, i synnerhet för de som går ut i yrkeslivet i 20-30-årsåldern, är en av de faktorer som skapar otrygghet i livet. Utan fast anställning saknas ofta möjlighet att få ta banklån för bostadköp eller att accepteras av en hyresvärd att skriva på kontraktet.
Kvällen avslutades med lite ”TV-reklam”: Lasse Ohly återkommer i partiledar-debatter TV 22 och 30 maj samt i radions P1 3 juni kl 15.03: ”På Minuten – med partiledarna”.
Detta möte var en del av inledningen till partiets ”Förvalskampanj 2”.
AD