Knutpunkt Årstaberg – ett Vänsterinitiativ!

Den 13 januari 2006 var en märkesdag för kollektivtrafik-resenärerna och för Årstaborna: Något så ovangt som en helt ny järnvägsstation invigdes i vår stadsdel! För pendeltågen söderut är nu Årstaberg första anhalt utanför tullarna. Initierad genom en vänsterparti-motion i Stockholms stadshus 1994!

I Knutpunkt Årstaberg samlas nu pendeltåg, Tvärbana och fem busslinjer. Det var Vänsterpatiets Årstaförenings Iris Birath som 1994 lade fram motion i Stadshuset (1994:97) om att göra en staion i detta strategiska läge, nu när pendeltågen med den nya Årstabron skulle få egna spår, och således kunde stanna utan att vara hindrande för den täta rikstrafiken på stambanan. Tidigare var det bara två spår på platsen mot fyra idag. Invigning skedde med musik och tal bl.a. av trafiklandstingsrådet, 13.1 2006. (Nå, det finns på platsen också ett stickspår till Årsta godsterminal (Green Cargo), som har en egen viadukt över Årstalänken),
På 7 minuter kommer vi nu till Centralen härifrån! Det är nu också betydligt lättare för alla resenärer från Tumba, Tullinge, Södertälje och Nynäshamn att nå Årsta och också att här efter byte fortsätta färden. Det finns resenärer som tack var den nya pendeltågsstationen sagt att de vinner nära 1 timme i restid enkel väg!
I augusti 2005 fick vi också vara med om att inviga den nya järnvägsbron, med bonus en gång- och cykelväg till Södermalm: Det senare också ett Vänsterparti-initiativ från Årsta, genom Iris Birath, motion i Stockholms fullmäktige 1991. (1991:61), Detta är nu en uppskattad vandringsväg, med fin utsikt 30 meter över Årstaviken!
Anders D